NARGIS
Ru En
NARGIS MAGAZINE
Xəbərlər

Barbi Keysi

Qadınların problemlərində kim günahkardır?

Əgər Barbini sevirsinizsə, bu film sizin üçündür. Əgər Barbiyə nifrət edirsinizsə, bu film sizin üçündür. Müasir dünyada istənilən məsələdə birmənalı “lehinə” və ya “əleyhinə” mövqe bildirmək çox vacibdir və filmin treyleri heç kimə seçim qoymur. "Barbi dünyasını sevirsinizmi? Baxın və həzz alın! Barbi kuklalarına qarşısınız? Odur ki, filmə baxın! Və biz sizi qəzəbinizi mərhəmətə dəyişməyə inandırmağa çalışacağıq. Yeri gəlmişkən, bu ifadə yalan deyil. Kinorejissorlar həqiqətən də onu elə çəkə biliblər ki, siz buna ən azı onlarla dəfə baxırsınız və başa düşməyəcəksiniz, bu Barbi pərəstişkarlarına hörmətdir, yoxsa onun rəqibləri ilə mübahisə?

Qalmaqallara məruz qalan

Yeri gəlmişkən, Barbinin 1959-cu ildə Amerika Oyuncaq Sərgisində debüt etdiyi ilk günlərdən rəqibləri olub. Sonra Barbi-isteriya, onun mənfi formasında, daha böyük idi. Qızlarının əxlaqi saflığından narahat olan analar uşaq vitrinlərindən uzun ayaqlı, arıq bədən quruluşlu qeyri-uşaq zərif modelin çıxarılmasını tələb ediblər. Övladlarının özgüvənliyindən narahat olan digər analar, kuklanın qızlar üçün qeyri-real və ayrı-seçkilik yaradan gözəllik standartını təmsil etdiyini iddia edirdilər. Yəni onun çox arıq bədən quruluşu, iri sinəsi, uzun ayaqları və ağ dərisi var idi. Barbi irqçilik, cinsiyyətçilik və hətta zorakılıqda ittiham olunurdu - yeni tapılan "Barbie sindromu"na məruz qalan qurbanlar heç bir fərq qoymadan anoreksiya və bulimiya ilə xəstələnirdilər. Barbi kuklasının mənşəyi atəşi daha da artırdı. Məlum olub ki, o, orijinal yaradıcılıq deyil, seksual suvenir kimi yaradılmış, böyüklər üçün komikslərinin qəhrəmanı, alman kuklası Bild Lillinin surətidir. Barbinin yaradıcısı Ruth Handler, öz brendi üçün onları yenidən hazırlamaq üçün Avropaya səfəri zamanı bu kuklalardan bir neçəsini alıb. 1964-cü ildə Handlerin şirkəti olan “Mattel” öz nüfuzunu qorumaq üçün Bild Lilly-nin hüquqlarını almalı və istehsalı dayandırmalı oldu.

Valideynləri təkcə "ideal" Barbi deyil, həm də onun əxlaqsızlığı qorxudurdu. Bəli, bəşəriyyət tarixində ilk dəfə olaraq, böyüklər oyuncağın həyat tərzindən ciddi şəkildə narahat idilər. Barbinin hər hərəkəti əsl ulduzlardan daha diqqətlə izlənildi; hər bir yeni model televiziya verilişlərindən, dərsliklərdən və ya məktəb bufetlərindəki menyulardan daha çox tənqid olunurdu. "Videobarbie" casusluqda, McDonald's-da kassir işləyən Barbi isə qeyri-prestijli bir peşə tətbiq etməkdə günahlandırılıb. 1992 “Talking Barbie” ifadələri: "Riyaziyyat çətindir", "Mən alış-verişi sevirəm" və ya "Gəlin şənlik edək!" qızların intellektinə və maraqlarına təhqir, axmaqlığın təbliği və istehlakçı həyat tərzi kimi qiymətləndirilmişdir. İndi alimlər və institut professorları kuklanı həddindən artıq materializmə görə tənqid edən mühafizəkarlara qoşulublar. Onlar vurğuladılar ki, Barbi uşaqlara reallıq haqqında təhrif olunmuş baxışı aşılaya bilər ki, burada qızlar dəbdəbəli villa, varlı boyfrend və geniş qarderob üçün səy göstərməlidirlər. Eyni zamanda, “Mattel” hamilə Midge (Barbinin ən yaxşı dostu) buraxdıqda, yeniyetmə hamiləliyini təbliğ etməkdə günahlandırıldı və bu məhsul satışdan çıxarılmalı oldu. Şirkət bu texnikanı cəmiyyətdə rezonans doğuran demək olar ki, bütün qalmaqallara cavab olaraq etdi, hətta tənqid yalnız texniki qüsurlarla bağlı olsa belə. Səs-küyü sakitləşdirmək istəyində “Mattel”, deyəsən, həqiqətin hansı tərəfdə olduğunu, qızlarla onların kuklaları arasında münasibətlərin əslində necə qurulduğunu az qala unutmuşdu. Və beləcə, xatırladılar.

Əgər Barbiyə nifrət edirsinizsə...


Artıq Warner Bros. tarixinin ən çox gəlir gətirən filmi olan Greta Gerwig-in filmi də mübahisəsiz olmadı. Gözlənilməz tənqidçi Vyetnam oldu, o, bir səhnədə Çinin öz ərazisinə iddialarını... rəngli karandaşlarla çəkilmiş dünya uşaq xəritəsində gördü! Ancaq bu mübahisə Barbi isteriyasından uzaq siyasətçilərin öhdəsinə buraxılsa və kuklanın özü ilə bağlı qalmaqallara qayıtmaq daha yaxşıdır. Daha dəqiq desək, rejissorların özləri hamısını xatırlayıb lentdə nümayiş etdiriblər. Eyni zamanda, bu qalmaqallara münasibət tənqidin aktuallığından asılı olaraq dəyişir. Yaradıcıların özləri açıq şəkildə eyni Midge və heç kim tərəfindən başa düşülməyən Alanı ələ salırlarsa, kuklanın toksikliyi ilə bağlı ifadələr ciddi qəbul edilir.

Margot Robbie'nin personajı Real Dünyada seksuallaşma, kapitalizm, qızlara mənfi təsirlər, əlçatmaz gözəllik standartları, feminizmin 50 illik geri dönüşü və hətta faşizm iddiaları ilə qarşılaşdıqda, o, açıq şəkildə çaşqın olur. Axı o, bütün həyatı boyu hər şeyin tam əksinə olduğunu bilir! Bu Barbi kuklaları qızların böyüklər dünyasında özlərini tapmasına kömək etmək üçün hazırlanmışdır. Bu Barbi təkcə bütün Barbi tənqidçilərinin yapışdığı “peşəkar fifa” deyil, həm də elmlər doktoru, astronavt, aşpaz, stüardessa, pilot, həkim, hakim, həkimdir... Barbi xokkeyçisi ilə oynayan qız məftunedici axmaq olmayacaq. Evdə sağlam bir atmosfer varsa, qız Stereotipik Barbi obrazına görə kompleks yaşamayacaq. Onunla oynayan Qloriya böyüdü, ailə və ev sahibi oldu, eləcə də böyük korporasiyada (təxmin edin, hansında?) uğurlu bir iş tapdı və onu kədərləndirən kukla deyil, Real Dünyadakı yetkin həyatıdır. Bəs həqiqət hansı tərəfdədir? Təhsil məsuliyyətini kuklanın üzərinə atan valideynlərdə, yoxsa milyonlarla uşağı özlərini tapmağa və xəyallar qurmağa məcbur edən onun istehsalçılarındadır?

“Mattel”, yeri gəlmişkən, filmdə heç də bəraət qazanmayıb. Onların səhnə müqabili lağ etmənin əsas obyektlərindən biridir. Hətta FAB belə onların nizamnaməsi və ofis planı ilə müqayisə oluna bilməz (Dan və Harunun telefon danışığını xatırlayın), direktorlar şurası patriarxal düşüncəli kişilərdən ibarətdir və Uill Ferrellin canlandırdığı baş direktor mizojinistdir. Bəs belə bir fədakarlıqla ədaləti bərpa edib və Barbini ideal həyata qaytarıb, yaxşı adını bərpa etsələr?

Qeyd etmək vacibdir ki, Greta Gerwig yalnız qızlara "mənfi təsirinə" görə Barbiyə nifrət edənlərə müraciət edib. Kuklanı feminizmi təbliğ etməkdə, patriarxat və ailə dəyərlərini məhv etməkdə ittiham edənlərlə rejissor fikir vermir. Üstəlik, o, qadınların Real Dünyada müdafiəsizliyini, tikinti sahələrində - güc tələb edən yerlərdə olmamasını göstərərək, sanki təkrarlayır: "Barbilər qızların böyüklər dünyasında özlərini tapmasına kömək etmək üçün yaradılıb, amma siz, kişilər, bunun qarşısını almaq və bizi qutulardan buraxmamaq istəyirsiniz. Odur ki, axmaq, heç kimə maraqlı olmayan Keni qarşılayın.

Əgər Barbini sevirsinizsə...

O zaman bütün siyasi, sosial və etik mənaları, eyhamları, gündəmi unudun. Bu film feminizm haqqında deyil, patriarxat haqqında deyil, Barbinin zərərli təsiri haqqında deyil. Bu, yalnız pərəstişkarları üçün atılan kukla hekayəsinə çoxlu isti istinadlarla bir qız və onun kuklası arasında böyük bir sevgi hekayəsidir. Neçə yaşımız olsa da, çardağın bir yerində hələ də sevginizi saxlayan bir oyuncaq var; və kim bilir, bəlkə də o, sizi depressiyadan sağaldacaq, selülitdən xilas edəcək və ölüm düşüncələrini özünə inamla əvəz etməyə kömək edəcək.


Oyuncaq hər birimizin ilk sevgisidir. Yumşaq dovşanı, kuklanı, avtomobili və ya konstruktoru kim xatırlamır? Doğum gününüz və ya Yeni il bayramında bu oyuncağı aldığınız zaman o sevinc və həzz? Kim kədərli və ya tənha olanda oyuncağının yanında rahatlıq tapmayıb? Oyuncaqlar sadəcə oynadığımız əşyalar deyil. Onlar bizim dostlarımız, həmsöhbətimiz, müdafiəçilərimizdir. Onlar bizim uşaqlığımızın, tariximizin... ruhumuzun bir parçasıdır. Bu təbəssüm, xoşbəxtlik və istilik mənbəyi bizi keçmişlə birləşdirən amildir. Və bizi insan edəndir.


İnsanın ilk məhəbbəti, əslində, ilk oyuncağı ilə yanaşı gedir. Həyatın bu incə mərhələsində kukla, robot və ya təmtəraqlı itlə oynayan uşaq dünyanı araşdırır, duyğulara yiyələnir, təxəyyülünü inkişaf etdirir və özünəməxsus fədakar sevgi guşəsini yaradır. Bu əlaqə gələcək münasibətlərdə inam, hörmət və bağları anlamaq üçün əsasdır. Heç vaxt zərər verməyəcək oyuncaq, uşağın qayğı, paylaşma və şəxsi təcrübə haqqında ilk fikirlərini formalaşdırdığı bir dünyada təxəyyül qanadlarında uçan sadiq bir yoldaş olur. Bu hədsiz məhəbbət aktında uşaq təkcə oyuncaq deyil, həm də onda əbədi olaraq qalacaq, zamanla həqiqi duyğular və münasibətlərlə iç-içə olan mənəvi əlaqənin başlanğıcını tapır. Və görünür ki, Barbi ilə bitməyən müharibədə çoxları uşağın fikrini soruşmağı unudublar.